نوشته شده توسط : zohre

ثبت برند آنلاین و فوری

ثبت برند آنلاین و تضمینی

ثبت برند تضمینی و سریع



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zohre

ثبت برند تخصصی و فوری

ثبت برند تخصصی و آنلاین

ثبت برند تخصصی و تضمینی

ثبت فوری برند و لوگو

ثبت سریع برند و لوگو



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zohre




از آرم ساعت رولکس تا آرم امگا وسیکو همگی چه چیز را در ذهن شما تداعی می کند ؟
یک نام با یک علامت تجاری ولی دنیایی از اطلاعات به ذهن شما وارد می شود، این شرکت ها توانسته اند از طریق برند ، بازار خود را به وجود بیاورند و مشتریان بسیاری را به خود جلب کنند. در واقع برندها، تنها ابزار اقتصادی و حقوقی هستند که می توانند هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، رسالت شناساندن کالا و خدمات را بر عهده گیرند.

تمامی برندهای معروف دنیا ابتدا از یک ایده و اسم الهام گرفته و به مرور زمان به صورت گسترده بین مردم رواج یافته و منبع کسب درآمدهای هنگفتی شده اند.
شما هم می توانید با انتخاب یک نام مناسب و ثبت آن ، فعالیت و حرفه خود را رواج دهید و کالا یا خدمات خود را در دنیا مطرح کنید. در واقع، زمانی که برندی را ثبت می کنید، این امکان را برای خود فراهم می کنید که در حوزه های بین المللی نیز جایگاهی ویژه ای داشته باشید. از طریق ثبت کردن برند، می توان به مزایا و امتیازات متعدد بسیاری نظیر موارد ذیل دست یافت :
- ثبت برند تضمین می کند مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند .
- حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت برساند.
- حمایت از برند در قالب سازوکارهای حقوقی و ثبت آن ، این حق را برای مالک آن ایجاد می کنند که مانع کپی و تقلید غیرمجاز توسط اشخاص ثالث شود تا بدین طریق بتواند از بازگشت مالی سرمایه گذاری انجام شده اطمینان حاصل کند.
- اشخاص حقیقی و یا حقوقی با ثبت کردن برند می توانند از وام و تسهیلات دولتی استفاده نمایند.
- از برند برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
- در قراردادهای اعطای نمایندگی، این گزینه از مهم ترین ویژگی هایی است که باید قید گردد .

ثبت برند ساعت
- حق امتیاز یکی دیگر از مواردی است که مشوقی برای ثبت کردن برند به شمار می رود. زمانی که شما برند خود را به ثبت می رسانید، می توانید حق امتیاز علامت تجاری خود را به افراد و یا شرکت های دیگر واگذار کنید تا هم به شهرت و اعتبار شما کمک کند و هم یک منبع درآمد مستقلی برای شما باشد.
لازم به توضیح است، مرجع ثبت، " اداره کل مالکیت صنعتی " است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
برای ثبت برند ساعت چه مدارکی مورد نیاز است ؟

بسته به اینکه تصمیم به ثبت کردن برند شخص حقیقی، یعنی برندی که مالک آن شخص حقیقی است دارید و یا تصمیم به ثبت کردن برند حقوقی، یعنی برندی که مالک آن شرکت ها، موسسات و یا سازمان ها خواهند بود را دارید و همچنین بسته به اینکه برندی که ثبت می نمایید فارسی باشد و یا لاتین باشد، مدارکی که باید تهیه نمایید تا حدودی با هم متفاوت است که در ادامه مدارک مورد نیاز برای به ثبت رساندن برند شخص حقیقی و شخص حقوقی را با هم بررسی می نماییم.
مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقیقی :
- کپی شناسنامه
- کپی کارت ملی
- کپی مجوز فعالیت ( مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب ، جواز تاسیس )
- کپی کارت بازرگانی ( در صورت استفاده از کلمه یا حروف لاتین )
- جواز کسب یا کارت بازرگانی یا هر نوع گواهی فعالیتی که از طرف نهادهای نظارتی و دولتی صادر شده است.
- تصویر علامت مورد نظر به ابعاد 6 * 6 سانتیمتر به تعداد 12 عدد و توضیح در برگی جداگانه در خصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت
مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقوقی :
- کپی شناسنامه
- کپی کارت ملی

مدارک ثبت برند
- کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد ) .
- کپی مجوز فعالیت ( جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی )
- کارت بازرگانی ( در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد ) .
- تصویر علامت مورد نظر به ابعاد 6 * 6 سانتیمتر به تعداد 12 عدد و توضیح در خصوص علامت و توصیف امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت ها هستند.
نکته : چنانچه در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.
اقدامات لازم برای ثبت برند ساعت

اصلی ترین اقدام ، جهت ثبت نمودن برند انتخاب یک واژه مناسب ، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو است و باید این موارد را به گونه ای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطب ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می نمایید. در واقع ، بارزترین خصیصه برند، قدرت تمایز بخشی آن است . به این معنا که هر برند باید بتواند کالا و خدمات اشخاص حقیقی و یا حقوقی را از هم متمایز سازد. علاوه بر وجه تمایز کالا و خدمات اشخاص مختلف تجاری، مشخص ساختن خصوصیات ، از جمله ماهیت و کیفیت کالا یا خدمات و حتی مشخص ساختن مبداء و محل جغرافیایی تولید کالاهای صنعتی یا دامی و کشاورزی نیز جزء خصیصه علامت تجاری است.
علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند ، به هر ترتیب وقتی قابل ثبت است که اولاَ : جدید باشد ؛ ثانیاَ وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد و ثالثاَ موجب گمراه کردن مشتریان نگردد. به این معنا که برند نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبداء تولید محصولات دچار اشتباه سازد. قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی که در سال 1337 تصویب شده است ثبت علائم ذیل را ممنوع نموده است :
- علائم رسمی، دولتی و مملکتی مانند پرچم ایران ، علائم وزارتخانه ها ، هلال احمر ، علائم نیروهای مسلح و ...
- علائمی که قبلاَ خود یا مشابه آن ثبت شده باشد.
- علائم مغایر با عفت عمومی و نظم و انظباط اجتماعی
- علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استفاده از آن را به عنوان علامت تجاری منع کرده باشد.
یک برند بعد از آنکه آماده گردید باید در اداره مالکیت پذیرش گردد و پس از بررسی کارشناس اول و دوم و سپس رییس اداره 2 حالت به وجود می آید :
1- هنگامی که برند قابلیت ثبت دارد که ارائه می شود برای روزنامه رسمی اول و دوم و پس از آن سند 10 ساله برند ارائه می شود.
2- هنگامی که برند قابلیت ثبت ندارد که تقاضا از بین می رود و متقاضی باید درخواست جدید با نام جدید ارائه نماید.
در هنگام اقدام به ثبت برند، نکات ذیل را مورد توجه قرار دهید

- در آئین نامه ذیربط جهت کلیه اجناس ، طبقاتی قائل و آن را به 36 قسمت نموده اند . مثلاَ طبقه 14 مربوط به جواهرات ، سنگ های قیمتی ، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی است. بنابراین متقاضی باید معلوم کند جنس مورد تقاضای او با کدام یک از طبقاتی که در آئین نامه ذکرشده مطابقت دارد و برای هر طبقه حق الثبت جداگانه باید پرداخت نماید.
- اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیرقابل ثبت هستند .
- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.
- توصیه می شود قبل از ثبت کردن برند مورد نظرتان، آن را استعلام نمایید تا متوجه شوید که آیا عین یا شبیه برند مورد نظر شما در همان طبقه ای که شما تصمیم به ثبت برند در آن طبقه را دارید، قبلاَ به ثبت رسیده است یا خیر. چرا که در صورت وجود کوچک ترین مشابهتی بین برند مورد نظر شما و برندی که قبلاَ در همان طبقه ثبت شده است، اظهارنامه علامت تجاری شما رد خواهد شد.
- جهت ثبت کردن برند، تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. چنانچه یک برند هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zohre




شرکت سهامی عام ، شرکتی است که قسمتی از سرمایه اولیه آن توسط موسسین تامین می شود و قسمت دیگری باید به عرضه عمومی گذاشته شود تا توسط اشخاصی که مایل باشند، تامین شود؛ به عبارت دیگر :
- موسسین، قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام تامین می کنند و سایر اشخاصی که آن ها را پذیره نویس می نامیم، قسمتی از سهام شرکت را قبل از تاسیس، خریداری ( پذیره نویسی ) می کنند.
- تامین بخشی از سرمایه شرکت سهامی عام از سوی عموم پذیره نویسی گویند. پذیره نویسی یک عمل تجاری نیست.

تعداد شرکا در شرکت سهامی عام بسیار زیادتر از سایر انواع شرکت های تجاری است. شرکت های سهامی عام معمولاَ برای فعالیت های بزرگ اقتصادی و احداث صنایع سنگین مثل ذوب آهن، خودروسازی و انجام امور مهم از قبیل تاسیس بانک ها، شرکت های بیمه ، استخراج معادن بزرگ و تجارت با کشورهای خارجی و غیره که با سرمایه های فردی کوچک امکان پذیر نمی باشد تشکیل می شوند. اکثر شرکت های بزرگ دولتی نیز در ایران در قالب شرکت های سهامی عام فعالیت می کنند.
در این مقاله به نحوه تاسیس و ثبت این شرکت می پردازیم.
روند تشکیل شرکت سهامی عام

1- چند نفر به عنوان موسسین شرکت، ابتدا قسمتی از سرمایه شرکت را در حساب بانکی به نام " شرکت در شرف تاسیس " می سپارند. در این خصوص باید توجه داشت که :
- موسسین می توانند شخصی حقیقی یا حقوقی باشند.
- در شرکت های سهامی عام تعداد شرکا نباید از پنج نفر کمتر باشد.
- موسسین سپس مدارکی که باید به امضای همه آن ها رسیده باشد، به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم می کنند : ( م 6 ل. ا. ق. ت )
2- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد. دو نسخه طرح اساسنامه که تکمیل شده باشد.دو نسخه اظهارنامه که تکمیل شده باشد.
3- شرکت سهامی عام باید تا 6 ماه پس از تاریخ تسلیم این اظهارنامه به ثبت برسد. در غیر این صورت، به درخواست هر یک از موسسین یا پذیره نویسان، مرجع ثبت شرکت ها گواهی نامه ای مبنی بر عدم ثبت صادر و به بانکی که تعهد سهام در آن به عمل آمده، ارسال می کند تا موسسین و پذیره نویسان با رجوع به بانک ، تعهدنامه و وجوه خود را مسترد کنند. در این صورت هزینه های صورت گرفته برای تاسیس شرکت، بر عهده موسسین خواهد بود.
4- مرجع ثبت شرکت ها پس از تطبیق مندرجات مدارک فوق با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر می کند. در این خصوص باید توجه داشت که :
- اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط مرجع مربوطه، پس از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می شود.
- پس از صدور این اجازه، طرح اعلامیه پذیره نویسی که تا پیش از این ، یک پیش نویس بود، قطعیت می یابد و از این پس اعلامیه پذیره نویسی نامیده می شود.
5- این اعلامیه توسط موسسین در جراید چاپ می شود و در بانکی که پذیره نویسی در آن جا صورت می گیرد نیز نصب می شود. در این خصوص باید توجه داشت که :
- در اعلامیه پذیره نویسی، موسسین مهلتی را برای رجوع اشخاص به بانک و انجام پذیره نویسی تعیین می کنند. ( م 12 ل. ا. ق. ت ) عرضه عمومی اوراق بهادار باید ظرف مدتی انجام پذیرد که سازمان بورس تعیین می کند. این مدت حداکثر سی روز است. ( م 23 ق. ب. ا. ب )
- سازمان بورس می تواند مدت پذیره نویسی را با تقاضای موسسین و احراز ادله موجه، حداکثر به مدت سی روز دیگر تمدید کند. ( م 23 ق. ب. ا. ب )
- در اعلامیه پذیره نویسی درج می شود که هر شخص پذیره نویس باید حداقل چه تعداد سهام را پذیره نویسی کند. ممکن است هیچ حداقلی در این خصوص در نظر گرفته نشود. ( بند 11 م 9 ل. ا. ق. ت )
- در اعلامیه پذیره نویسی درج می شود که هر شخص پذیره نویس باید حداقل چه میزانی از مبلغ سهامی که آن را تعهد کرده است، نقداَ بپردازد. ( بند 11 م 9 ل. ا. ق. ت ) این میزان می تواند به اندازه کل مبلغ سهام تعهد شده باشد.
6- ظرف این مهلت اشخاص برای پذیره نویسی به بانک مراجعه می کنند. در این خصوص باید توجه داشت که :
- اشخاص برای پذیره نویسی ، ورقه ای به نام ورقه تعهد سهم را امضا می کنند و مبلغی را که باید نقداَ بپردازند، تادیه می کنند. ( م 12 ل. ا. ق. ت ) به این عمل آنان ، پذیره نویسی گفته می شود.
- ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم می شود که نسخه اول آن در نزد بانک باقی می ماند و نسخه دوم، با مهر و امضای بانک ، به عنوان رسید دریافت وجه ، به پذیره نویس تسلیم می شود. ( م 14 ل. ا. ق. ت )
- ورقه تعهد سهم که پذیره نویسان در حین پذیره نویسی از بانک دریافت می کنند، باید حاوی موارد مذکور در ماده 13 ل. ا. ق. ت باشد. به موجب این ماده ، ورقه تعهد سهم باید مشتمل بر نکات ذیل باشد :
* نام و موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت
* سرمایه شرکت
* شماره و تاریخ اجازه انتشار راعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن
* تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می شود و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن بابت نقداَ در موقع پذیره نویسی باید پرداخت شود.
* نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت شود.
* هویت و نشانی کامل پذیره نویس

 


* قید اینکه پذیره نویس متعهد است مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت پرداخت نماید.
اگر ورقه تعهد سهم، متضمن این موارد نباشد، از نظر شکلی باطل است؛ ولی بطلان ورقه تعهد سهم ، موجب بطلان شرکت نیست.
- درست است که در صورت عدم رعایت شرایط شکلی مقرر در قانون در ورقه تعهد سهم، این ورقه از لحاظ شکلی باطل است؛ اما این بطلان ، نسبی است، یعنی شرکت نمی تواند علیه شخص پذیره نویس به این بطلان استناد کند و حقوق پذیره نویسی را تضییع کند، اما شخص پذیره نویس می تواند علیه شرکت به این بطلان استناد کند.
- امضای ورقه تعهد سهم توسط پذیره نویس، مستلزم قبول اساسنامه آتی شرکت و تصمیمات آتی مجامع عمومی شرکت است. ( م 15 ل. ا. ق. ت )
7- پس از گذشت مهلت پذیره نویسی، موسسین حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی می کنند. در این خصوص باید توجه داشت که :
- موسسان پس از احراز این مساله که تمام سرمایه شرکت تعهد گردیده و حداقل 35% آن تادیه شده، تعداد سهام هر یک از تعهدکنندگان را تعیین و مجمع عمومی موسس را دعوت می کنند.
- مجمع عمومی موسس، متشکل است از موسسین و پذیره نویسان .
- اگر تمام سرمایه شرکت تعهد نشده باشد، یعنی بخشی از سهام شرکت پذیره نویسی نشده باشد، شرکت تشکیل نمی شود.
- اگر میزان پذیره نویسی بیش از سرمایه ای باشد که تعیین شده است، پذیره نویسی هایی که تاریخ آن مقدم بوده، قبول شده و پذیره نویسی های بعدی یعنی پذیره نویسی هایی که پس از رسیدن سرمایه به حد تعیین شده صورت گرفته، باطل شده و وجه پرداختی آن پذیره نویسان به آن ها باز می گردد.
- تکمیل فرآیند عرضه عمومی باید توسط سازمان بورس تایید شود. استفاده از وجوه تادیه شده ، پس از تایید تکمیل فرآیند عرضه عمومی توسط سازمان مجاز است.
8- مجمع عمومی موسس امور ذیل را بر عهده دارد :
* احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و احراز تادیه شدن مبالغ لازم ؛
* تصویب آورده غیرنقدی موسسین و امتیازات درخواستی موسسین ؛
* تصویب اساسنامه شرکت ؛
* انتخاب اولین مدیران ؛
* انتخاب اولین بازرس یا بازرسان ؛
* انتخاب یک روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی .
9- مدیران و بازرسانی که توسط مجمع عمومی موسس انتخاب می شوند، باید کتباَ قبول سمت کنند. در این خصوص باید توجه داشت که :
- قبول کتبی سمت توسط ایشان، دال بر آن است که آنان با علم به تکالیف این سمت، عهده دار آن شده اند.
- از تاریخ قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرسان، شرکت ، تشکیل شده محسوب می شود.
10- این مدارک به مرجع مربوطه تسلیم می شود:
* اساسنامه مصوب مجمع عمومی موسس؛
* صورت جلسه مجمع عمومی موسس و
* اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان . در این خصوص باید توجه داشت که :
- به استناد ماده 23 ل. ا. ق. ت که موسسین را نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که برای تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند ، به نحو تضامنی مسئول می داند ، ثبت شرکت از وظایف موسسین است.
- با تسلیم این مدارک، نهایتاَ شرکت به ثبت می رسد.
- با ثبت کردن شرکت، شرکت دارای شخصی حقوقی می شود.
11- تا تشکیل اولین مجممع عمومی سالانه، دعوت ها و اطلاعیه های شرکت در دو روزنامه کثیرالانتشار منتشر می شود. یکی در روزنامه تعیین شده توسط مجمع عمومی موسس و دیگری، روزنامه ای که توسط وزارت اطلاعات و جهانگردی ( در حال حاضر، وزارت فرهنگ و ارشاد ) تعیین می شود.
12- موسسین نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت کردن شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند ؛ چه شرکت تشکیل شود و چه تشکیل نشود.
- اگر معاملاتی بعد از تشکیل شرکت ( قبولی کتبی سمت توسط اولین مدیران و بازرسان ) منعقد شده، ولی شرکت ظرف شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه در مرجع یاد شده به ثبت نرسد و شرکای آن، طبق ماده 19 ل. ا. ق. ت وجوه پرداختی خود را دریافت کنند و در نتیجه شرکت واجد شخصیت حقوقی نشود، با توجه به آنچه در بند فوق بیان شد، موسسان مسئول پرداخت هزینه های ناشی از این گونه معاملات هستند.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zohre





نوع دیگری از انواع شرکت های تجاری که در قانون تجارت ایران به رسمیت شناخته شده است شرکت سهامی خاص می باشد. مطابق آمار موجود در اداره ثبت شرکت ها، شرکت های سهامی خاص از جمله رایج ترین انواع شرکت در ایران هستند.
این شرکت، از انواع شرکت های سرمایه است و مزیت این گونه شرکت ها اینست که برخلاف شرکت ها که با فوت یکی از شرکا امکان انحلال شرکت وجود دارد در شرکت های سهامی خاص، فوت یا خروج یکی از سهامداران تاثیری در سرنوشت شرکت ندارد. ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت سهامی خاص را چنین تعریف نموده است : " شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است ".

بیشتر کارآفرینان هنگام راه اندازی شرکت سهامی خاص در ایران ، با این سوال مواجه هستند که ضرورت های ثبت و تشکیل شرکت سهامی خاص چیست. ما در این مقاله به بیان این مطلب می پردازیم.
روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص

1- در شرکت های سهامی خاص، تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست و ارائه مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها کافی است. ( م 82 ل. ا. ق. ت )
2- جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تقویم آورده های غیرنقدی ضروری است و نمی توان آورده های غیرنقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول کرد. ( م 82 ل. ا. ق. ت )
3- موسسین شرکت که همان سرمایه گذاران شرکت باشند، مدارک ذیل را به مرجع مربوطه تسلیم می کنند : (م 20 ل. ا. ق. ت )
- اظهارنامه ثبت که به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
- اساسنامه ای که به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
- اظهارنامه ای حاکی از تعهد همه سهام شرکت و تادیه تمام قسمت غیرنقدی سهام شرکت و شرح امتیازات و موجبات سهام ممتازه که باید به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
- گواهی بانکی مبنی بر تادیه قسمت نقدی سهام شرکت
- صورتجلسه ای دال بر انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان که به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
- مدرکی دال بر قبول سمت توسط مدیران و بازرسان که نشان می دهد آنان با علم به تکالیف این سمت، عهده دار آن شده اند.
- نام روزنامه کثیرالانتشاری که تا اولین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت، آگهی های شرکت در آن منتشر می شود.

 



4- با توجه به آنکه برای تاسیس و ثبت نمودن شرکت، دادن مدارک فوق به اداره مربوطه کافی است، در شرکت سهامی خاص اصولاَ دوره تاسیس وجود ندارد.
5- توجه داشته باشید که در شرکت سهامی خاص، تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست . سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت، اقدام به برگزاری مجمع عمومی موسس نمایند یا آنکه طبق ماده 20 ل. ا. ق. ت صرفاَ مدارک مذکور در آن ماده را که به امضای تمام سهام داران رسیده است، به مرجع فوق الذکر تقدیم کنند؛ بنابراین سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت از یکی از دو روش زیر استفاده کنند :
- تشکیل مجمع عمومی موسس
- عدم تشکیل مجمع عمومی موسس و اکتفا به مدارک و صورت جلسه های مذکور در ماده 20 ل. ا. ق. ت که به امضای تمام سهام داران رسیده باشد.
6- موسسین نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت کردن شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند؛ چه شرکت تشکیل شود و چه تشکیل نشود.
موضوع فعالیت شرکت سهامی

1- شرکت سهامی، در هر صورت ، ولو آنکه موضوع فعالیت آن، اعمال تجاری نباشد، شرکت تجاری محسوب می شود.
2- موضوع فعالیت سایر شرکت ها، باید اعمال تجاری باشد، جز شرکت های تعاونی که در آن ها هم مانند شرکت های سهامی ، موضوع فعالیت می تواند عملیات تجاری نباشد.
زمان تشکیل شرکت سهامی خاص

از تاریخی که مدیران و بازرسان در شرکت سهامی خاص، کتباَ قبول سمت می کنند، شرکت سهامی تشکیل می شود. بنابراین تشکیل شرکت سهامی خاص، قبل از ثبت کردن شرکت در اداره ثبت صورت می گیرد.
• حداقل تعداد موسسین در شرکت سهامی خاص :
به استناد ماده 3 ل. ا. ق. ت ، حداقل تعداد اعضای شرکت سهامی خاص سه نفر می باشد.
• سرمایه شرکت سهامی خاص :
1- حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص، یک میلیون ریال است .
2- حداکثر خاصی برای سرمایه تعیین نشده است و سرمایه با سقف خاصی روبرو نیست.
3- سرمایه ممکن است نقدی یا غیرنقدی ( غیرپولی ) باشد.
4- سرمایه غیرنقدی مانند ورقه اختراع، ملک ، ابزارآلات و دستگاه های صنعتی و ... است.
5- در شرکت سهامی خاص اگر سرمایه نقدی باشد باید حداقل 35% آن در ابتدای امر تادیه شود و اگر بخشی از آن غیرنقدی ( غیرپولی ) باشد باید تمام قسمت غیرنقدی در همان ابتدای تاسیس تادیه شود.
6- در شرکت های سهامی خاص، برخلاف شرکت های سهامی عام ، ممکن است تمام آورده سهام داران غیرنقد باشد.
• اسم شرکت سهامی خاص :
در اسم شرکت های سهامی خاص، باید عبارت " شرکت سهامی خاص " بلافاصله قبل یا بلافاصله بعد از نام اصلی شرکت ، در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود.
• سهام در شرکت های سهامی :
سهام جمع سهم است. در شرکت های سهامی، سرمایه شرکت به قطعات مساوی تقسیم می شود که به این قطعات مساوی، سهم گفته می شود. سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحبان آن در شرکت سهامی است. کلمه سهام مخصوص شرکت های سهامی و تعاونی است و در سایر شرکت ها از عبارت " سهم الشرکه " استفاده می شود ؛ از همین رو به شرکا در شرکت های سهامی، " سهام دار " نیز اطلاق می شود.
• میزان حقوق و تعهدات هر سهام دار :
حقوق و تعهدات هر سهام دار، به نسبت یا به میزان سهام او است.
1- حقوقی مانند حق گرفتن سود، حق تقدم در خرید سهام جدید، حق رای در جلسات مجامع عمومی شرکت ، حق گرفتن وجوه پس از تصفیه شرکت به نسبت سهام هر سهام دار است.
2- تعهداتی مانند تعهد به تادیه مبلغ اسمی سهام به میزان سهام هر سهام دار است.
• اقسام سهام :
1- سهم بانام : سهامی که مالک آن مشخص و معلوم است و متعلق به شخصی شناخته می شود که سهام به اسم او در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت رسیده است. در این خصوص باید توجه داشت که :
- دفتر ثبت سهام شرکت، دفتری است که در شرکت نگهداری می شود و نام سهام داران و میزان سهام هر یک از ایشان در آن مندرج است.
- ممکن است که نام دارنده سهام روی ورقه سهم درج شود یا آنکه درج نشود و فقط عبارت " سهام بانام " روی ورقه نوشته شود.
- آنچه مهم است اینکه در هر حال در دفتر ثبت سهام شرکت، نام دارنده سهام و شماره سهام او درج می شود.
2- سهم بی نام : سهامی که مالک آن مشخص و معلوم نیست و به صورت سند در وجه حامل تنظیم و ملک دارنده آن شناخته می شود؛ مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.
* سهام ممتاز :
سهام ممتاز ، سهامی است که برای آن امتیازاتی بیش از سایر سهام در نظر گرفته شده است. سهام ممتاز ممکن است به موجب اساسنامه یا طبق تصویب مجمع عمومی فوق العاده، پیش بینی شود. برخی از امتیازات سهام ممتاز، از باب تمثیل عبارت است از :
1- اختصاص درصد معینی از سود به سهامداران ممتاز
2- اختصاص سود بیشتر از بقیه به سهامداران ممتاز
3- پرداخت مبلغ معینی اضافه بر سود معمولی به سهامداران ممتاز
4- اعطای حق تقدم برای طرف معامله شدن با شرکت
5- تقدم خرید در سهام جدید



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zohre
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zohre

ثبت شرکت

ثبت شرکت بین المللی

استعلام ثبت شرکت

شرایط ثبت شرکت

ثبت شرکت vip

ثبت شرکت خدماتی

ثبت شرکت تولیدی



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 آبان 1399 | نظرات ()